Elke dag worden nieuwe merken gelanceerd. Sommige worden opgemerkt, andere niet. Hoe zorg je ervoor dat je bij degene zit die opgemerkt worden? En vooral opgemerkt door de mensen die jij wilt dat ze je zien?
Personaliseer op basis van je publiek
Bedenk waar je publiek is voordat je jouw merk lanceert. Waar wonen ze, naar welke bars gaan ze, waar eten ze, waar winkelen ze, … Het is heel belangrijk om je publiek te kennen, anders kan je dit niet doen.
Een hint is om persona’s te maken. Verdeel uw publiek in verschillende groepen op basis van geografische en demografische informatie. De mensen in één groep moeten op elkaar lijken. Stel dan de groep voor als 1 persoon. Beschrijf deze persoon. Kies een naam, leeftijd, gezinssituatie, inkomen, wat is zijn werk, …. Een geweldig hulpmiddel is deze website.
Hierna kan je de plaatsen definiëren waar je publiek aanwezig is en hun uitdagingen en problemen onder ogen zien. Op het moment dat je jouw merk lanceert, moet de communicatie op die plaatsen plaatsvinden. Dit is zowel offline als online.
Geef jezelf tijd
Stel zeker een timing voor jezelf in en werk er naartoe. Maar niet alles overhaasten. Het is beter om de tijd te nemen om alles zo goed mogelijk te doen. Een merklancering heeft veel delen die in de tijd kunnen variëren en vertraging kunnen oplopen. Veel van de activiteiten, zoals public relations, vragen om doorlooptijd. Je planning moet al in een heel vroeg stadium van je merklancering beginnen. In dit geval heb je genoeg tijd om alle activiteiten te strategiseren en uit te voeren.
Probeer een definitieve lanceerkalender in detail te maken. Maak voor elk doelpubliek een communicatieplan en zet alles op een enkele lanceertijdlijn. Zet er elke stap van het communicatieproces in en de exacte inhoud/communicatie die wordt geleverd. Dit is beter om je activiteiten op te volgen en om je aan je planning te houden.
Wees consistent in je communicatie
Voordat je jouw merk kunt lanceren, moet je ervoor zorgen dat al je marketing en communicatie op één lijn staat. Van voertuigen tot POS-materiaal, website, e-mails, sociale media, ….
Je moet al jouw interne en externe doelgroepen identificeren. Dat zijn leveranciers, partners, werknemers, industrie, media, communities en klanten. Denk na over de manier waarop je de boodschap aan hen overbrengt en via welk kanaal. Kies het juiste kanaal omdat je verbinding moet maken met jouw publiek.
Als je het juiste kanaal hebt gevonden, moet je ervoor zorgen dat iedereen binnen jouw bedrijf op dezelfde pagina staat. Dus, wanneer je jouw merk lanceert, kan je een externe impact maken. Maak een consistente en gerichte verzameling boodschappen en verstuur deze via de juiste mix van online en offline media. Blijf consistent in je merkboodschap, dit omvat de stijl van je advertenties, je kleurkeuzes, gebruik van dezelfde slogan, ….
Waarom wil je dit doen? Je wilt er zeker van zijn dat je klanten de boodschap onthouden dat je wilt dat ze onthouden. Eventuele verschillen zullen hen verwarren en hen doen denken dat je geen sterk merk heeft.
Een beetje hulp is om je industrie te analyseren. Kijk naar de media die ze gebruiken en kijk of het werkt met hun doelgroep. Waarom? Omdat hun doelgroep waarschijnlijk ook jouw publiek is. Verzamel veel informatie van de concurrentie en probeer het beter te doen. Probeer niet overal online te zijn. Kies de kanalen die je doelgroep gebruikt. Blijf in contact met je doelgroep via deze kanalen. Een recensie of positief commentaar is veel meer waard dan het promoten van uw merk. Bereik ze via blogeigenaren, influencers op sociale media of de pers. Mensen zoeken tegenwoordig een bevestiging van mensen zoals zij.